Navigace

Překlad (translations)

Czech English French German Italian Polish Russian Spanish

QR kód

Kontaktní informace o CNE.

kontaktní informace pro Vaše mobilní zařízení

klikněte na obrázek pro zvětšení

Zakládající člen ČFA

Jsme členem České fotovoltaické asociace, o. s.

Člen AVTČ

Jsme členem Asociace pro využití tepelných čerpadel

Aktuální počasí

Počasí dnes:

16. 4. 2024

zatazenosde

Bude oblačno až zataženo, místy přeháňky nebo slabý déšť. Denní teploty 13 až 17°C. Noční teploty 7 až 3°C.

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Datum a čas

Dnes je úterý, 16. 4. 2024, 20:07:31
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Energetické služby

Elektromobilita

Historie elektromobility

BATÚplné začátky elektromobilů se datují do počátku třicátých let devatenáctého století. První známý elektrický pohon sestavil skotský vynálezce Robert Anderson, dnes jevící se jako velmi primitivní přepravník. S myšlenku vozu poháněného elektřinou přišli Nizozemci v roce 1835. Významný skok přišel až s francouzským fyzikem Gastonem Plantem, který vynalezl první dobíjitelné baterie  v roce 1859.

KRIZIKK největšímu rozmachu elektromobilů došlo na sklonku devatenáctého století. První výrobky se začaly prodávat ve Francii a Anglii.
V té době  Češi byli vpředu vývoje. František Křižík sestrojil v roce 1895 první elektrovůz, který se mohl chlubit pohonem zadních kol o výkonu pěti koňských sil. Jeho druhý vůz měl motor o výkonu 3 koně na každém zadním kole, třetí vůz měl pak pohon smíšený. V tom samém roce jako Křižík (1895) zkonstruoval Francouz Jeantand svůj elektromobil, jehož celková hmotnost byla 1300 kg a z toho jen akumulátory vážily 950 kg. Dojezd byl asi 40 km. Ale ani Amerika nezůstávala pozadu, již z roku 1897 se dochovala objednávka města New York na skupinu městských taxi napájených proudem.

Typickým vozem této doby je americký Wood´s Phaeton z roku 1902. U tohoto vozu známe i z dnešního pohledu technické parametry. Vůz na jedno nabití ujel 29 km a jeho nejvyšší rychlost byla 22,5 km/hod. Tehdejší cena se pohybovala okolo 2.000 USD.

JanetzyPrvní rychlostní světový rekord elektromobilů dokázal Belgičan Camille Jenatzy v roce 1899.
S elektromobilem vlastní výroby nazvaným La Jamais Contente dokázal jet rychlostí 105,9 km/hod. U všech těchto vozů byl elektrický stejnosměrný motor napájen z olověných akumulátorů. Elektroautomobily byly v té době tiché, spolehlivé, bezpečné a se snadnou obsluhou a s jednoduchým řízením, dojezd se pohyboval mezi 30 až 50 km. Elektrický vůz Charlese Bakera v roce 1902 dosáhl dokonce rychlosti 130 km/h, ale při této rekordní jízdě havaroval. Tentýž Charles Baker postavil v roce 1912 automobil, u něhož zdrojem proudu byly na střeše umístěné sluneční baterie.

Bohužel na počátku dvacátých let minulého století začala upadat obliba elektromobilů z důvodu požadavku větší dojezdnosti, který šel ruku v ruce s mnoha objevy ložisek ropy,  v jejichž důsledku se stal benzín s naftou mnohem dostupnější surovinou. Automobilka Ford zahajuje velkovýrobu z dnešního pohledu klasických „spalovacích“ automobilů, což způsobilo značný pokles cen motorů a tím jejich ještě větší rozšíření. Od roku 1935 tedy elektromobily úplně mizí a po dalších třicet let o nich není až na výjimky slyšet.

T75Ojediněle se vyvíjelo i u nás. Firmou Sousedík, kdy v roce 1940 byl do vozu Tatra 75 vestavěn pohon elektrickým motorem se sériovým buzením a napájen byl z olověných trakčních akumulátorů. Váha prázdného vozu byla 750 kg, akumulátory vážily 375 kg a měly kapacitu 120 Ah při napětí 72V. Rychlost se regulovala přepínáním akumulátorů. Výkon motoru byl 5,5 kW při 4.320 ot./min. a napětí 72V.

Podnik Škoda v roce 1939 postavil dokonce pro rozvoz piva třítunový a jedenapůltunový automobil s elektrickým pohonem. Akumulátory byly olověné, max. dosahovaná rychlost 30 km/h, největší dojezd 40-50km při rychlosti 18 km/h. Třítunový vůz měl výkon motoru 11 kW při 1.100 ot./min. a napětí 75V, napětí akumulátorů 80 V, kapacita 350 Ah a váze 1.100 kg. Těsně po válce ve spolupráci podniků ČKD a Jawa vzniká ještě další elektromobil, ale i ten je určen k záhubě, díky silně se rozvíjejícím spalovacím motorům.

EMA1EMA11První novodobým typem elektromobilu byl v roce 1973 nákladní vůz Battronic, který dokázal jet rychlostí 40km/h, ujel až 100 km na jedno nabití a uvezl 1125 kg nákladu. V sedmdesátých letech ožívá i v tehdejším Československu myšlenka elektromobility a vzniká po dlouhé době elektrovůz EMA1 (Elektrický Městský Automobil).

ELcar1Poté začal velice pomalu konkurenční souboj mezi výrobci elektromobilů.
Společnost Sebring-Vanguard vyrobila tehdy 2000 ks CitiCars, s dojezdem 96,5 km a nejvyšší rychlostí 71 km/hod. Nedlouho poté i tehdy plzeňská Škoda přišla s nápadem konstrukce a výroby elektromobilů. V posledním desetiletí dvacátého století vzniklo několik prototypů, včetně malosériové výroby  a ŠKODA ELCAR se zapsala v Česku naposledy jako tuzemský výrobce elektroautomobilů. Ve světě začaly nabízet elektromobily i velké automobilky, jako Chevrolet s typem S10, Ford s typem Ecostar, General Motors a nalézt je můžeme už i v nákladní a autobusové dopravě. Tím se odstartovala druhá éra elektromobility.

Současnost elektromobility

RopaPo příchodu celosvětové hospodářské krize v roce 2008 můžeme záhy mluvit o další, třetí éře elektromobility. Počet prodaných klasických spalovacích automobilů klesá. Začínají se hledat vesměs státně-ekonomická řešení a stimulace na podporu zachování pracovních míst a udržení pozice automobilového průmyslu. Výroba výrobků na sklad, včetně aut, se stává luxusem. Ropné společnosti si krizi plně neuvědomují, cena ropy neustále stoupá a nahrává tak po dlouhé době hledání alternativního paliva pro nejvíce vyráběnou skupinu – osobní automobily, v podobě elektřiny. Elektřinu je možné v současnosti vyrábět i z obnovitelných zdrojů, přičemž se neustále snižují náklady na její výrobu a tím vzrůstá energetická návratnost její výroby, zejména ze slunečního záření a větru. Snad jediným negativním prvkem bránicí většímu rozšíření elektroaut je i dnes malý dojezd (dosah), který se pohybuje mezi 150-200 km. Je třeba se dále věnovat výzkumu nových technologií na zvýšení kapacity akumulátorů, snížení jejich hmotnosti a ceny – a to rozhodne o oblibě elektromobilů.

Rok 2011 je prvním rokem, kdy v Evropě budou relativně dostupné elektrické modely automobilů a předpokládají se prodeje v řádu desetitisíců kusů v desítkách různých provedení.

Renault v první polovině roku představí Kangoo Express Z.E., v Izraeli představí sedan Fluence Z.E. a na druhé pololetí připravuje francouzská automobilka dvoumístné městské vozítko  Twizy.

Koncern PSA Peugeot Citroen již začal koncem loňského roku prodávat Peugeot iOn a Citroen C-Zero, které vyrábí ve spolupráci s Mitsubishi.

Japonský Nissan předvede nový pětidvéřový hatchback Leaf.

RENCANGOO

RENFLUENCE peugeot ion

 Peugeot zero nissan leafren twizzy