Ekologické vytápění dává ekonomickou svobodu
Seriál Deníku o firmách, pro které pojem společenské zodpovědnosti není cizí, pokračuje představením plzeňské firmy Czech Nature Energy a jejího ředitele Petra Mauleho
Kolik let je již vaše firma na trhu a co všechno zákazníkům nabízíte?
Czech Nature Energy (CNE) funguje již od roku 2007. Původně jsme začínali s projektováním a realizací fotovoltaických elektráren. Měl jsem hodně obchodních partnerů v Německu, kteří fotovoltaiku dělají již od roku 1992. A tak jsem se začal učit veškeré know-how tam, dá se říci, že od skutečných profesionálů. Výhodou bylo, že v té době se v Čechách moc firem fotovoltaikou nezabývalo, tak jsme během tří let dosáhli poměrně slušných úspěchů. V roce 2010 ale přišla turbulence v extenzivním rozvoji fotovoltaiky, která ovšem nebyla zapříčiněná námi, ale špatnou funkcí českého regulátora a ochranných legislativních prvků. Tak jsme byli nepřímo donuceni hledat další oblasti v podnikání.
A vaše portfolio se významně rozšířilo.
Hledali jsme příbuzné obory, které by měli nejblíže právě k fotovoltaice. Tak jsme od poloviny roku 2010 zavedli celou řadu nových produktů a služeb. Rozšířili jsme se o komplexní energetické poradenství a projektování a zavedli jsme další ekologické způsoby využití energie jako termické systémy, tepelná čerpadla, mikrokogenerace a veřejné osvětlení.
Dovolte mi se zastavit u těchto pojmů. Můžete mi je blíže vysvětlit? Co znamená mikrokogenerace?
To je jednotka, která umí současně vyrobit teplo i elektřinu. Hlavní smysl spočívá v tom, že mnohem účinněji vyrobíte obě složky, pokud je vyrábíte najednou. Zařízení může vypadat velmi podobně jako normální plynový závěsný kotel, který se dnes běžně používá v domácnostech. Kromě tepla je však zařízení schopno vyrábět i elektrickou energii. Přínosem je snížení nákladů na vytápění a nákladů spojených se spotřebou elektrické energie. Tím, že spojíte výrobu tepla a elektřiny do jednoho procesu, dokážete ušetřit mnohem více primární energie a tím se šetříte životní prostředí.
Jaká je strategie vaší společnosti?
Šetřit peníze a uvolnit tak lidem ruce. Tam, kde mají nějaký neúsporný systém jim navrhnout řešení, které vždy existuje. Buď najdeme pasivní anebo aktivní řešení. Tím pasivním myslím například zateplování, což ale ne vždy jde, ať už z hygienických důvodů anebo třeba z důvodu památkové ochrany daného objektu. Pak existuje aktivní řešení, což je náhrada konkrétního zdroje nebo změna systému vytápení. Tím že vyměníte starý zdroj za nový, dosáhnete až o 15-20% vyšší účinnost.
Zastavme se tedy u toho a demonstrujte mi to prosím na konkrétním příkladu. Žiji na vesnici, která nemá plynofikaci, a topím kotlem na uhlí. Vadí mi nejen obsluha, kdy musím přikládat každé dvě hodiny, ale nechci ani vypouštět do ovzduší škodlivé emise. Jaká řešení by mě vaše firma navrhla?
Samozřejmě se nabízí topení dřevem. Použít můžete dřevo v různých formách od štípaného dřeva až po různé lisované brikety. Velice dobrou účinnost mají moderní peletkovací systémy, u kterých je nastaveno dávkování a pak stačí třeba jednou ročně dovézt várku paletek, které se nasypou do zásobníku a ten pak sám a čistě dávkuje potřebné množství k vytápění. Druhou alternativa jsou tepelná čerpadla. Tam, kde člověk nemá v v blízkosti les, či nemá možnost si sám natěžit nebo ho nemá vlastní, tak tepelné čerpadlo je asi v současnosti nejlepší možnost. Výhoda je ještě ta, že můžete zkombinovat dodávky různých forem energie. Částečně můžete využít elektřinu ze sítě, kterou si nakoupíte, ale čím dál se ji snažíme získávat z obnovitelných zdrojů. A to buď z vlastní střešní fotovoltaické elektrárny anebo z bioplynové elektrárny, pro farmu nebo větší objekty, kde je podkladem biomasa.
Pořizovací náklady ale nejsou malé. Vyplatí se mi vůbec taková investice?
Víte, my to přirovnáváme k pořízení si auta. Pokud si člověk dnes pořizuje automobil, často to je především pro jeho pohodlí. A tato investice je negativní, což v praxi znamená, že stejně musíte vkládat další a další finanční prostředky. Tím mám na mysli opravy, pohonné hmoty atd. Když ale stejnou částku investujete do vytápění, je to aktivní investice v tom smyslu, že vám bude pravidelně finanční prostředky šetřit. Snažíme se zákazníky přesvědčit, že touto počáteční investicí se jim do budoucna velmi uvolní ruce v rodinném rozpočtu. Na auto si také často půjčují. Stejně tak si můžete půjčit na ekologické vytápění. Lidé si často neuvědomují, že odpovědnost mají ve svých rukách, a že přestoupením na ekologický způsob ať už vytápění či výrobu elektřiny získají větší ekonomickou svobodu, než měli se starším řešením.
A máte představu, za jak dlouho se vložené prostředky vrátí?
U novostaveb, když neděláte plynovou přípojku, se vám ta investice vrátí již za 3 - 4 roky. U rekonstrukcí, kde například máme plynovou přípojku, což jsou historické náklady, se kterými již nic neuděláme, je pak na návratnost delší, zhruba mezi 6 – 8 roky. Dnes, když stavíte dům, musíte dodržet velmi přísné energetické normy. Váš dům musí mít velmi dobrou úroveň zateplení, včetně střechy i podlah a tím pádem i tepelné nároky se objevují na poloviční hodnotě.
Jak sám zmiňujete, situace v úsporách energie u novostaveb je díky přísným normám významná. Jak ale u starších staveb. Jak mohu energii uspořit tam a lze to vůbec?
Samozřejmě, že to jde. Ale situace je u starších objektů složitější. Než byste začala se samotným zateplováním, musíte dobře ošetřit takzvaný zdravotní stav dané stavby. Pokud je tam vlhkost, musí se prioritně vyřešit ona. A až vyřešíte tento problém, musíte často i třeba rok počkat, aby byly vidět výsledky daných opatření. Dům má totiž velkou setrvačnost a úspěšnost řešení je poznat až po nějaké době. Teprve když je objekt zdravotně v pořádku, můžeme navrhovat energetická opatření. Když totiž zateplíte zavlhlý objekt, může se vám snadno stát, že za dva až tři roky porostou na vnitřních zdech plísně.
Vaše firma se hlásí ke společenské odpovědnosti. Můžete vysvětlit, co to přesně znamená ve vašem případě?
Hlavním krédem naší společnosti je stabilita a budoucnost. Snažíme se o maximální transparentnost všech obchodních procesů, kvalitní komunikaci se zákazníky. Podporujeme také další technické vzdělávání a ekologickou politiku skloubenou s udržitelným rozvojem přírodních zdrojů. CNE vedeme tak, aby vztahy byly přímé a transparentní. Jako nejdůležitější ale vnímám důraz na ekonomickou a ekologickou svobodu, kterou lidem svými službami poskytujeme.
Zmínil jste podporu technického vzdělávání. Máte pocit, že je na trhu nedostatek kvalifikovaných sil, jak si často stěžují i ostatní majitelé firem?
Musím potvrdit, že technicky dobře připravených zaměstnanců je čím dál tím větší nedostatek a vybrat dobrého pracovníka je těžší a těžší. Jsem přesvědčen, že za to může více jak dvacet let přetrvávající situace ve školství. Vysoké školy každoročně chrlí celé zástupy absolventů v humanitních oborech, které jen těžko nachází uplatnění. Na druhou stranu narážíme na fakt, že i absolventi z elektrofakult umí velmi málo. Fakulty nevychovávají lidi pro praxi, nemají zkušenosti a vazby například právě na moderní energetiku. Propojení akademické a podnikatelské sféry bohužel moc nefunguje. Poptávka po mladých, technicky vzdělaných lidech je na našem trhu velká, ale nemáme je. Když si je nevychováme, nebude pak mít kdo ty starší nahradit.
Tušíte jak z toho ven?
Já se rozhodl pro vlastní cestu. Rád bych se vrátil tam, kde jsem začínal. Kdysi jsem totiž učil na ČVUT a dnes bych rád své zkušenosti zejména na poli moderní energetiky předával dál. Mám představu založení Energetického centra, které by vychovávalo mladé techniky a energetiky, tak aby se zaplnila díra, která tu na poli vzdělávání vznikla.
Kdo je vaším typickým zákazníkem?
Víte, kdo není naším zákazníkem? Ten, kdo nesvítí a netopí (smích). Ale vážně. Náš typický zákazník má snahu se aktivně zapojit do vztahu prosazování úspor energie. Často zpočátku většinou instalací střešní fotovoltaické elektrárny, posléze rekonstrukcí či výměnou systému vytápění. Našimi zákazníky jsou ale i obce a města, kterým pomáháme s řešením ekologického vytápění a snížením nákladů na TUV za použití moderních, často nízkoteplotních technologií.
Máte nějaký realizovaný projekt, na který jste obzvláště hrdý?
Víte, to se dá jen stěží říci. Každý projekt je totiž úplně jiný. Možná to je i to v čem se lišíme od konkurence. My na trhu nebojujeme cenou, ale kvalitou. A každý projekt, do kterého se pouštíme, bereme jako originál a vymýšlíme jej znovu, úplně od začátku. Když totiž děláte něco přes kopírák, jde to samozřejmě snáz a rychleji, ale nemůžete postihnout všechny eventuality, které v dané lokalitě mohou nastat. Takže si troufnu říci, že jsme hrdí na všechny projekty, které jsme udělaly. Ale pokud mám alespoň jeden vzpomenout, tak jsou to určitě solární fotovoltaické systémy na hotelu Primavera v Plzni. Mají tam veliké kuchyně, hodně elektrických spotřebičů, včetně klimatizace a vzduchotechniky, a náš projekt jim významně pomohl. Spotřebují veškerou energii, kterou vyrobí a žádnou již nedodávají ven. Tak by to mělo ideálně být. To by měl být ten hlavní smysl. Když to uděláte takto, máte pak zajištěnou maximální návratnost investice.
Dovolte mi na závěr jednu osobní otázku. Využíváte vy sám doma ekologickou energii anebo jste ta pověstná kovářovic kobyla?
Jen částečně. Mám nainstalované dvě střešní fotovoltaické elektrárny a až v současné době, a přiznávám, že se zpožděním, modernizuji vytápění. Měl jsem poměrně drahý plynový kotel a tak jsem čekal až doslouží. Takže až nyní instaluji tepelné čerpadlo.
medailonek:
Petr Maule
narodil se 6. února 1964 v Plzni
Absolvoval ČVUT Praha, poté studium LL.M. na Masarykově univerzitě a MBA na Central European Management Institute.
Po odchodu z akademické sféry pracoval v manažerských funkcích v oborech elektrotechniky, energetiky a zahraničního obchodu. V současnosti je předsedou představenstva Czech Nature Energy a.s. a výkonným ředitelem České fotovoltaické asociace
Zájmy: golf, běh na lyžích, fotografování