Systém energetického managementu
Energetický management je řídicí proces pro zajišťování energetických potřeb. Cílem energetického managementu je zajištění hospodárného, spolehlivého a ohleduplného provozu k životnímu prostředí při pokrytí všech energetických potřeb.
Energetický management má dva základní cíle:
- optimalizace spotřeby energie a médií
- optimalizace výroby či dodávky energie a médií
V rámci prvního pojmenovaného cíle se snažíme například o zlepšování tepelně technických vlastností budov, využití obnovitelných zdrojů, efektivnějšího provozování spotřebičů.
Ve druhém případě se jedná o co nejefektivnější a nejspolehlivější výrobu nebo dodávku energií a médií.
Cyklus základních činností energetického managementu je:
- Monitorování (sběr dat, odečty měření, kontrola faktur a kontrola odpovědných pracovníků za oblast energetiky)
- Analýza a vyhodnocení (analýza energetické bilance, analýza odběrových diagramů, simulace provozu, kalkulace návratnosti)
- Plánování a realizace opatření (stanovení nákladů, spotřeby a jejich průběhů, úsporných opatření, plány odstávek a případných oprav)
- Kontroly realizace (kontrola opatření, stanovení periodicity monitorování, kontrola personálu, aktualizace smluv)
Přínosy energetického managementu jsou:
v rovině ekonomické:
- úspory nákladů za energie a média
- eliminace sankcí
- efektivní investice
v rovině postoje k životnímu prostředí:
- snížení emisí a imisí škodlivých látek
- využívání plně recyklovatelných technologií
Praktické příklady energetického managementu:
- zvyšování energetické účinnosti na straně spotřeby, opravou nebo náhradou stejného typu spotřebiče nebo výměnou za vyšší typ spotřebiče (včetně rozšířené funkčnosti)
- optimalizace spotřeby energie (ve snímku časového dne)
- snižování energetických ztrát (využívání možného potenciálu budov)
- snižování provozních energetických nákladů - přímo závislé na nákupní ceně energie
- využití energie z odpadů
- využití energie z obnovitelných zdrojů
- energetické konzultace a poradenství (předprodejní a prodejní poradenství)
- monitorování cen energií na energetické burze a u jednotlivých obchodníků s energiemi
- veřejně přístupný energetický marketing (výchovné, vzdělávací a školící akce)